Chokladmoussetårta med hasselnötsmaräng och mandelkrokant

Börja med att göra marängbottnar med hasselnötter i. Jag mal mina nötter på min Kitchenaid, annars finns det säkert hasselnötsmjöl att köpa. Om inte kommer ett annat tips i ett annat inlägg.

4.12.2012 065

Gör sedan mandelkrokant. Smält socker och glukos och blanda i hackad mandel. Häll ut på bakplåtspapper. När det stelnat så slår du det i bitar. Jag brukar sätta den i dubbla plastpåsar och slå den i köksbänken.

4.12.2012 063

Laga chokladmousse.

Sedan monterar du ihop tårtan med botten – mousse – krokant – botten och så vidare.

chocolatemoussecake_4.12.2012 119

Till garnering så lagade jag snöflingor i sugarpaste som jag gjort själv. Se recept i annat inlägg.

Kommentera

