Mince pie ala Prickar & Magnolia

Bestämde mig i år för att göra egna mince pies. Läste några olika recept och det ena var värre än det andra.

Njurtalg på bur, hur amazing är inte det liksom. Om man är en talgoxe och det är januari… Nej, jag bestämde mig för att laga min egna variant.

En sak är ju säker, ibland är det bra att man inte funderar så mycket på vad man äter och bara smakar istället. Annars skulle jag ju aldrig komma på denna idé. Men jo, tanken slog mig nog att plundra fågelbordet i trädgården…

Tog iallafall fasta på Nigellas recept. Och lärde mig något fantastiskt på kuppen!

Degen är helt hennes, och vilken deg sedan. Det är den bästa jag någonsin gjort och jag har utvecklat den vidare senare till tacopajer och allt möjligt. 🙂

Lägg 240 gram vetemjöl och 120 gram smör i en skål. Skaka runt och lägg den i frysen, ca. 20 minuter. Det är detta som är knepet! 🙂

Blanda sedan ner saften av en kall citron och en nypa salt och mixa till en deg.

Knåda sedan ihop degen och kavla och ta ut rundlar och lägg i t.ex. en muffinsform.

Lägg i mince meat. Grädda i 220 grader i ca. 10 minuter.

Mitt recept på mince meat:

Lös upp 75 gram farinsocker med lite svartvinbärssaft och glögg (oblandade) på spisen. Lägg i 300 gram lingon, lite kanel, mald ingefära, kryddnejlika och skal och saft från en mandarin. Häll i lite cognac och vaniljsocker och  4 msk honung.

4.12.2012 089

Låt koka en stund och rör sedan ner krossade mandel. Om man inte vill köpa krossad mandel så kan man lätt göra egen om man har en ordentlig mortel.

4.12.2012 087

Låt mince meat svalna lite innan du fyller de ogräddade pajskalen.

4.12.2012 092

Som grädde på moset så snubblade jag över denna bild förut när den cirkulerade på Facebook. Vet inte vem som äger den, förlåt för det. Men den är fin. Halleluja smör och riktiga råvaror!

diet

4 thoughts on “Mince pie ala Prickar & Magnolia

Kommentera

