Läckra, jobbiga, söta – Petit fours

20130709-183130.jpg

Otroligt söta, läckra, roliga, jobbiga, tidskrävande… Ja. Lagade lite petit fours för ett tag sedan men jag tror jag missat lägga upp det här.

Lagade enkla varianten.

Laga en vanlig tårtbottensmet och häll den i ett lite tunnare lager än normalt i en kantig form, t.ex. i en långpanna.

Dela botten på hälften och fukta den med något trevligt. Jag använde persikojuice. Bred sedan på mixade bär, mousse, sylt eller något annat. Jag lagade jordgubbspure med vanilj. Skär sedan i lagom små bitar. Någon centimeter per sida.

20130709-183640.jpg

Sedan skall de kläs in och dekoreras. Med marsipan, sugarpaste, smörkräm eller grädde. Jag lagade en italiensk maräng. (Se recept i tidigare inlägg, lemon meringue pie) Fördelen med denna var att den är helt mjölk- och laktosfri.

20130709-184126.jpg

20130709-184155.jpg

20130709-184215.jpg

Kommentera

